When I close my eyes , I see that smile.....

Wednesday, June 24, 2015

KATA - KATA HATI #4 - NILAI DIRI SENDIRI DULU

Dear blog ...

Malam ni tak ade ceita pasal Phuket ... Esok mungkin ada ... Malam ni eycha terpanggil nak menghapdate  topik yang eycha & membe eycha bual kan sekejap tadi ...

Memang manusia ni tak lepas daripada buat kesilapan , macam eycha pun ada silapnya ... Tapi kan , kenapa perlu ulang kesilapan yang sama pada org lain .? Kenapa tak sedar - sedar diri lagi dik non ? Suka eh buat hal dengan orang ?

Meh sini eycha kasi satu pengajaran . Mak pesan kalau nak mengata orang tu tengok diri sendiri dulu ... Cukup tak kain tu ... Kalau cukup baguslah ... Jom baca kisah ni ...

Satu hari polis datang ke sekolah cari Ali ... Semua mata-mata liar terbeliak termasuk Kasim . Balik tu Kasim cerita dekat mak dia , Mak Senah pasal Ali tadi . Kasim cakap Ali kena tangkap dengan polis . Mak Senah yang terkenal dengar perangai SPEAKER dia pergilah canang satu kampung bahawasanya Ali kene tangkap polis dekat sekolah tadi . Bila orang kampung tanya kenapa . Mak Senah rilex je jawap

" Aku RASA lah Si Ali tu kena tangkap pasal mencuri KOT . Yelah keluarga Mat ( ayah Ali ) kan susah . Tu tak ada kes lainnya selain mencuri "

Jadi , kisah Ali mencuri pun sampailah ke pengetahuan satu kampung dan keluarga Ali . Tapi keluarga Ali rilex-rilek je dulu ... En. Mat pon sembang-sembang isap rokok barang sebatang dua dulu ... Tak melatah pon ...

Selang sehari Pengetua buat pengumuman bahawa Ali dah jadi HERO sebab mengecam perompak yang suka pecah rumah orang kaya ... Kisah FAKTA ni pula tersebar ke seluruh kampung dan sampai ke telinga Mak Senah ...

Haaaaaaaa .... Korang rasa ape Mak Senah buat ? Malu tak ? Dah lah guna ayat RASA , KOT .. Lepas tu rilex je Mak Senah sebar satu kampong ... Mak Senah pon bukan elok sangat perangai , kalau elok tak adanya dicanang satu kampong cerita Ali kena panggil polis .

Jadi , awak awak awak yang kat luar tu dah cermin diri belum masa buat cerita auta tu .? Awak rasa saya tak tahu ke apa background  awak .? Awak ingat awak baik sangat macam malaikat .? Awak rasa awak paling suci ke .? Awak confident ke tak pernah buat kerja macam tu .? Awak confirm ke dengan cerita auta awak tu .? Ke awak ni spesis yang acah - acah alim masa bulan puasa .? 

Awak , saya nak tanya ni ... Awak pernah tak fikir pasal perasaan orang tu masa awak buat cerita auta ni ... Awak tak rasa bersalah ke .? Awak tak rasa macam nak CERMIN DIRI ke .? Awak tu pun masih bertatih nak berubah , kenapa asyik nampak salah orang je awak .. Saya pun jahat , tapi saya tak ada lah cerita tanpa ada bukti .. 

Andai ditakdirkanlah awak baca post saya ni , saya mintak sangat-sangat dekat awak supaya CERMIN DIRI . Kita sama - sama buat silap ... Jangan na buat cerita AUTA sangat tau ...


Trimasss ...
Nota Hati : Bulan Ramadhan ni bulan mulia tau , sila kumpul PAHALA daripada DOSA 

No comments:

Post a Comment