When I close my eyes , I see that smile.....

Wednesday, August 3, 2011

Selamat menyambut bulan keberkatan Bulan Ramadhan ..

Bila cakap pasal BERKAT teringat tahun 2010 .. Kelas 5 Berkat yang di pimpin oleh Puan Helen Jee Jun Kim .. Mase puase dekat sekolah seronok lah sangat .. Masa berjalan pun kite tak rase ... Hahaha ... Rindu taw .. Bila buat muka melepek je cikgu pun mesty cakap :

" saya pun puasa juga "
" saya pun tak makan dan minum "
" saya ni lagi penat turun naik tangga "

banyak lagi kata2 yang selalu kiteorang dengar bile puase ... Hahaha .. Pelajar2 pulak asyik lentok kan pale ats meje la , menongkat pale n dagu la ... Masing2 tak larat dengan cuaca yang panas .. Korang setuju tak kalau eycha cakap berpuasa masa bebudak lagi best .? Eycha bace kat post seorang kawan .." Katanya masa kecik dia minum air paip masa sekolah ... " Dan tekaan dia betul bukan dia sorang je pernah buad ramai lagi pernah buat termasuk eycha .. Post dia mengingatkan eycha masa umur 6 or 5 tahun .. Masa memula belajar puasa , selalu sangat pegi dapur minum air paip sebab nak minum air dalam jag or peti ais nanti kantoi .. Kalau mak dengan ayah ada pulak eycha menyusup dalam bilik air minum air tempayan .. Sejuk dan segar kot .. Heheh .. Tapi walaupun banyak kali tertangkap eycha tetap tak serik .. Eycha ingat lagi masa tertangkap dengan ayah .. Ayah cakap macam ni

" Kalau tak larat nak puasa , tak payah puasa .. Jangan minum curi2 minum air paip nanti sakit "

Eycha dengan senang haty nya pergi lah makan ... Lepas tu mak nampak kena marah kaw ... Hahahah ... Mak cakap ayah manja kan eycha sangat ... Klaka betoi at last bila berbuka eycha tak bule ddk same dengan drang yang pose .. Ayah juga ajak eycha makan sama .. Mak eycha garang taw pasal bab2 ibadat ni ... Takut eycha .. Sepanjang makan eycha ddk sebelah ayah je .. Hehehe ... Takot .. Eycha jenis yang tak serik , bila mak dengan ayah pergi kerja eycha la orang pertama yang membongkar peti ais kalau dah tak tahan .. Tapi makan itu sikit , ini sikit , tabule banyak2 nanti kantoi susah ...
Lagi satu pengalaman ialah eycha dengan haiza , fitrah , dan haizura .. Masa dulu balik sekolah eycha naik basikal so penat berjalan ( eycha tunda basikal sbb eycha sorang jke ade basikal ) kite orang pun duduk rehat kat satu tempat ni ( dirahsiakan ) kat situ ada buaiyan lepas tu pokok2 kat situ memang rendang . Haiza dan haizura ntah macam mana boleh petik jambu ke belimbing kecik , and then kite orang pun terbatal lah puasa gara2 buah itu ...
Lagi satu , masa tu Haiza tidur rumah eycha sebab mak dengan ayah balik kampung .. Dek kerana lena sangat tidur dalam air - cond , eycha n haiza terbabas sampai tak sahur ... Nak dijadikan cerita , haiza yang tengah lapa mengayat eycha sampai eycha dengan die makan kuih cornflakes sampai separuh .. Bila nak berbuka masing2 berlakon depan abg eycha , kekonon penat .. Choiii ...
Tu lah antara pengalaman masa kecik sekarang ni pulak bile dah ade sebab yang tak
membolehkan puasa ( bulan mengambang ) bukan main seronok lagi siap terlajak lagi ( ponteng la tu ) hahah ...

Dengan ini eycha na ucap kan selamat menjalani ibadah puasa dengan penuh keinsafan , kesabaran dan jangan ponteng2 lagi ye ..

Dayah , Azfarina , Lyna , Eleena , Syura , Ain Idrus , Ain Roslan , Nad , Yonn , Mazlan , Faiz , Ame , Sudirman , Aim , Ilham , Hairul , Mamat , Wan , Safuan , Fawa , Masitah , Atin , Eka , Safa , Shimeer , Angah , Balqis , Aisyah Kiran , Fiza , Suhaimi , Xing ( w'pun non muslim ) , Ayu , Mustaffa , Roshaimi , Syida dan Puan Helen Jee Jun Kim .... Selamat menempuh bulan yang penuh dugaan ini ... ( Tak kisah la kalo drang ta bace kan ) dan juga seluruh umat islam di negara ini ....

No comments:

Post a Comment