When I close my eyes , I see that smile.....
Daisypath Friendship tickers

Wednesday, April 22, 2020

KAU ADA MASALAH HATI EH?

Dear hikayat,

Tatkala kita gembira melihat kupu-kupu melebarkan sayapnya, kita lupa atau kita tak pernah tahu yang hayatnya hanya seketika.

Macam tulah kita manusia. Kita hanya memandang kebahagiaan orang lain saja, tapi pernah tak kita nampak kesedihan, kelukaan mereka? Tidak bukan? Tapi apa yang kita buat? Kita suka menjatuhkan hukuman tanpa usul periksa.

Satu keburukan mampu melenyapkan seribu kebaikan. Adil ke?
Seseorang pernah pesan dekat kita

" Ca, dengar boleh, percaya jangan. Dan kau jangan pernah percaya pada cerita satu pihak, bilamana pendapat kau diperlukan kau kena dengar cerita dua belah pihak." 

Tapi bohonglah kalau korang dapat dengar cerita dari dua belah pihak. Kita berani potong kuku lah yang korang banyak dengar cerita sebelah pihak je. Lepas tu korang judge  kan? Puih.

Korang tak penat ke nak menghakimi orang lain aje? Korang dah sempurna sangat ke? Come on guys,  kita bukan malaikat.

Korang sebenarnya ada masalah hati ni. Cukup-cukuplah membawang, salahkan orang itu, salahkan orang ini. Awak tak pernah buat salah? Awak tahu ke cerita yang sebenarnya?
Awak tak tahu, mata awak tu yang sakit sebenarnya. Pernah awak terfikir tak yang mata awak tipu awak? Bullshit yang kata mata tak pernah menipu. Then why ada kes salah faham.

Contohnya: Zeffy tolong lap air yang tumpah dekat peha Ezry, tapi tiba2 Eca ternampak dari sisi lain yang Zeffy tengah pegang peha Ezry. Padahal kejadiannya Zeffy nak tolong lap aje. Dan budak Eca tu, pi membawang bagitahu orang lain yang mereka dua gay. See! Mata tu tak nampak kejadian sebelum, dah mulut pun terbabit pergi meronda menambah beban dibahu kiri. Aigooo.

Tapi, kita lagi pelik dengan orang yang ada masalah hati kronik.
Tengok orang bahagia dia sakit, tengok orang tak bahagia pun dia sakit. Kau dah kenapa syaiton?
Tengok orang tu bahagia kau ada je nak menyakitkan hati dia, nak melempar fitnah kat dia. Bila dia tak bahagia kau kecam. Eh kau kenapa? Tak cukup kasih sayang?

Ke kau yang nak kasih sayang daripada beliau? Kalau nak cakap, insyallah beliau boleh berikan. Sayang sesama manusia ni banyak faedahnya.

Yer, kita ni taklah baik pun. Jahat aje manjang. Tapi kita tak lah suka hati nak judge orang. Kita judge bila kita dah tahu hal sebenar je. Tu pun kadang malas nak judge, sebab buat penat otak aje,

psstt.. Sometimes you only see what you want to see. bwerk!

Ciao.



No comments:

Post a Comment